Nagy-Tejes / Vârful Laptelui Mare

Románia, Radnai-havasok

A Radnai-havasok egyik legszebb hegye

A Galac megmászása után néhány perces pihenőt tartottunk. A látási viszonyok kis mértékben javultak. Szűk húsz perc alatt könnyedén lejutottunk a Tejes-nyeregbe. Az északi oldalon tekintélyes hópárkányok keletkeztek, óvatosan kellett közlekedni. A nyereg után egy kis sziklatömb állta utunk. Jobb oldalra (észak felé) a hópárkányok miatt nem volt ajánlatos kerülni, de igazán balról sem volt ideális a megkerülése. Így maradt a sziklán való áthaladás, amely most a hóviszonyoknak köszönhetően hótalppal is végrehajtható volt.

Ezután viszonylag széles gerinc mentén haladhattunk felfelé. Az útvonal kiválasztása azonban óvatosságot igényel, mert már nem csak az északi, hanem a déli oldalon is ott voltak a hópárkányok. De a járható gerinc még így is több méteres széles volt, így nekünk nagyobb technikai felkészülséget nem kívánt. Majdnem az előcsúcs tetejéig lehetett hótalppal haladni, habár egy két helyen már a meredeksége a határt súrolta. Közben pedig kezdtek felettünk szerteoszlani a felhők és egyre nagyobb területen láttuk az ég kékjét. Az előcsúcs tetején pedig már ragyogó napfényben csodálhattuk meg a havasokat. No, és hát itt volt előttünk a Nagy-Tejes is, melyre négy éve próbálunk különböző irányokból feljutni. Most pedig elérhető távolságban volt. Ráadásul a csúcsra vezető gerinc az eddig láttott Radnai-gerincek legszebbike. Nem haladtam gyorsan. Ez egyrészt a fáradtság miatt volt, másrészt pedig a különleges látvány miatt sokszor megálltam, és megpróbáltam megörökíteni a pillanatot. Persze tudom ezt inkább átélni kell, de fotózási szenvedélyemen nem tudtam uralkodni.

A Nagy-Tejes előcsúcsán: a Nagy-Tejes és a Puzdra uralja a tájat

Jóval később értem fel a fiúknál, és mivel a Tejes-nyeregtől egyre erősödő szélben jöttünk fel, ezért mondták, hogy ők elindulnak a Puzdra-nyereg felé. Én még maradtam, lenyűgözött a táj. A Pietrosztól az Ünőkőig napsütötte csúcsok vettek körül. Nyugat felől a szomszédos Széples (Cibles) hármas csúcsa (Brán, Széples, Árcser) is megjelent, ezáltal felidézte a néhány hónappal ezelőtti szép túra emlékét. De szépen nyomon kövehető volt, legutóbbi nyári rhododendron túránk útvonala is, a Kormány-csúcstól a Bukulyon keresztül a Pietroszig. Csak álltam és csodáltam. Talán ez a csúcs az egyik legnagyszerűbb kilátópont a Radnaiban. Ráadásul ez az útvonal is fantasztikus szép. Hiába fújt a szél, egy szűk negyedóráig maradtam a csúcson - négy éve vártam erre a pillanatra.